Häiriötilanteet

Yhden koira haukkuu päivät pitkät, toinen käy suihkussa keskellä yötä ja kolmas käyttää keittiössä tehosekoitinta, blenderiä ja imuria kaikkia yhtä aikaa. Taloyhtiössä asuvalle ärsykkeitä hermostua naapuriinsa on monia. Missä sitten menee häiritsevän elämän ja normaalien asumisen äänien raja? (Marina Furuhjelm, Isännöintiliitto)

Häiritsevän elämän tilanteet tulee aina tarkastella tapauskohtaisesti. Järjestyssääntömme antavat hyvän ohjenuoran sille, miten taloyhtiössä tulisi asua. Nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin pitää, että käyttäytyminen on häiritsevää silloin, kun se on toistuvaa, ja poikkeaa tavallisesta asumisesta.

Ohjeet häiriötilanteisiin:

  1. Kun havaitset häiriötä, kirjaa se ylös: millaista häiriö oli, milloin ja mihin kellonaikaan sitä tapahtui, ja kuka sitä aiheutti.
  2. Jos häiriö on jatkuvaa tai toistuvaa, ota asia puheeksi naapurin kanssa. Usein pelkkä keskustelu saattaa riittää, sillä asukas ei välttämättä ymmärrä olevansa häiriöksi.
  3. Muista oma turvallisuus. Harkitse tilanteen mukaan, kannattaako naapurin ovea mennä koputtelemaan. Väkivaltatilanteissa on parempi soittaa poliisit paikalle.
  4. Jos keskustelu naapurin kanssa ei auta, tee häiriöstä kirjallinen ilmoitus (lomake alla) ja ota yhteyttä isännöintiin.
  5. Isännöinti arvioi, pitääkö tilanteeseen puuttua ja huomauttaa häiriöstä.
  6. Isännöinnin arvion perusteella häiriön aiheuttajalle annetaan joko huomautus, tai virallinen varoitus. Varoituksen toimittaa haastemies.

Ilmoitus häiriöstä taloyhtiössä